Açıklama
Sinema tarihi ve sinema dilini oluşturan ögeler, seyircilerin filmleri yorumlamaları için önemli bir yol haritasıdır. Seyircinin filmlerin dünyasıyla kurduğu ilişki, kahramanın yolculuğu, görsel dünya, yaratılan anlam, yönetmenin bakış açısı ve yaratmak istediği algı, sinemayı seyirci olarak nasıl ele almamız gerektiğine dair bizlere ipucu verir. Tüm bunlardan yola çıkarak bu dört haftalık programda imge ve varoluşçuluk kavramlarına, sahne uyarlamalarına, karakterlerin hikâyeyle ilişkisine ve psikolojik yapılarına dair konuşup film okumaları yapacağız.
1. Hafta: İmge
İmge kavramı üzerinden sinemada imgenin işlevinden bahsedilecek. Sinema diline ve yönetmen bakışına imgenin nasıl etki ettiği, imgenin biçimlendirdiği algı ve hikâye kurulurken psikolojik, toplumsal ve tarihsel bağlamda imgenin hangi konumda olduğuna dair konuşulacak. Karakter ve hikâye inşa ederken imge kavramının sinemanın anlatı araçlarına nasıl etki ettiğinden bahsedilecek.
İncelenecek filmler:
– Je, tu, il, elle (1974, yön. Chantal Akerman)
– Network (Şebeke, 1976, yön. Sidney Lumet)
– The Witch (2015, yön. Robert Eggers)
2. Hafta: Hikâye ve Kahraman
Hikâyenin sinema dilinde nasıl oluştuğuna ve görsel dünyaya nasıl aktarıldığına dair konuşulacak. Yönetmenin film dünyasını nasıl tasarladığına, film dilinin ve sinemada anlamın nasıl oluşturulduğuna odaklanılacak. Kahramanların iç dünyasıyla hikâye arasında nasıl bir bağ olduğu ve kahramanların sinemada nasıl hayat bulduğuna dair konuşulacak. Sinemada kahramanların işlevinden, hikâyede nasıl konumlandıklarından, kahramanın özelliklerinden, psikolojinin işlevinden bahsedilerek geçmişten bugüne kahraman mitinin nasıl değiştiği üzerine konuşulacak.
İncelenecek filmler:
– Revolutionary Road (Hayallerin Peşinde, 2008, yön. Sam Mendes)
– Phantom Thread (2017, yön. Paul Thomas Anderson)
– Portrait de la jeune fille en feu (Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi, 2019, yön. Céline Sciamma)
3. Hafta: Varoluşçuluk ve Karakterin Hikâyeyle İlişkisi
Varoluşçuluk kavramının sinemada ele alınış biçimi üzerine konuşulacak. Karakterin hikâyeyle kurduğu ilişkiden, karakterin perdedeki konumundan, sinemadaki imgenin izleyici tarafında nasıl okunduğundan, gelenekselin ötesinde bakış açıları geliştirmekten ve queer okumalardan bahsedilecek.
İncelenecek filmler:
– Only Lovers Left Alive (Sadece Aşıklar Hayatta Kalır, 2013, yön. Jim Jarmusch)
– Tomboy (Erkek Fatma, 2011, yön. Céline Sciamma)
– En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (İnsanları Seyreden Güvercin, 2014, yön. Roy Andersson)
4. Hafta: Perdeye Taşıma
Sinemada edebiyat ve sahne uyarlamalarının nasıl oluştuğundan bahsedilecek. Uyarlamaların ülkeden ülkeye nasıl değişiklik gösterdiğinden, yeniden çevrimlerin yere ve zamana bağlı işlevinden, hikâye gelişiminin yeniden nasıl kurgulandığından, yazılı metinden ya da sahneden perdeye aktarılırken ne gibi değişikliklerin yapıldığından bahsedilecek. Karakterlerin psikolojik yapılarının görsel dünyada nasıl karşılık bulduğu, toplumsal yapının uyarlamalar üzerindeki etkilerinin nasıl olduğu tartışılacak.
İncelenecek filmler:
– Who’s Afraid of Virginia Woolf? (Kim Korkar Hain Kurttan?, 1966, yön. Mike Nichols)
– Anna Karenina (2012, yön. Joe Wright)
– Little Women (Küçük Kadınlar, 2019, yön. Greta Gerwig)
Not: Katılımcıların her hafta incelenecek filmleri atölye gününden önce izlemesi tavsiye edilir ancak zorunlu değildir.