Sinema ve Psikoloji

400,00

10-31 Mart, 20.00-22.00 (4 Hafta)

Ceren Boz ve Sezen Sayınalp yürütücülüğünde düzenlenen Sinema ve Psikoloji Atölyesi, yeni konu başlıkları ve filmlerle yeniden Üretimhane’de.

10 Mart’ta başlayıp 31 Mart’a kadar her hafta Perşembe günü, 20.00-22.00 saatleri arasında Zoom üzerinden online olarak gerçekleşecek atölyede, seçilen 13 filmin okuması yapılacak. Atölyenin sonunda katılım sertifikası da verilecek.

Kategoriler: ,

Açıklama

Sinema tarihi ve sinema dilini oluşturan ögeler, seyircilerin filmleri yorumlamaları için önemli bir yol haritasıdır. Seyircinin filmlerin dünyasıyla kurduğu ilişki, kahramanın yolculuğu, görsel dünya, yaratılan anlam, yönetmenin bakış açısı ve yaratmak istediği algı, sinemayı seyirci olarak nasıl ele almamız gerektiğine dair bizlere ipucu verir. Tüm bunlardan yola çıkarak bu dört haftalık programda sinemada türlere ve akımlara, izleyici algısına, kültürlerarası psikolojiye, imge kavramına, hikâyenin sinema dilinde nasıl oluştuğuna ve görsel dünyaya nasıl aktarıldığına dair konuşup film okumaları yapacağız.

1. Hafta: Sinemada Türler ve İzleyici Algısı

Sinemada tür kavramının ne olduğu, hangi türlerin ve hangi alt türlerin sinema tarihinde görüldüğü incelenecek. Türlerin tarihinden, biçimsel özelliklerinden, sinema dilinde yarattıkları algıdan, izleyici algısından bahsedilecek. Sinemanın hikâye anlatma meselesine dair konuşulacak. Filmlerin türlerle birlikte nasıl bir öyküleme gerçekleştirdiğinden, sinemada türlerin hikâye oluşumunu nasıl biçimlendirdiğinden konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Burn After Reading (Aramızda Casus Var, 2008, yön. Ethan Coen & Joel Coen)
– A Girl Walks Home Alone at Night (Gece Yarısı Sokakta Tek Başına Bir Kız, 2014, yön. Ana Lily Amirpour)
– Hedwig and the Angry Inch (2001, yön. John Cameron Mitchell)

2. Hafta: Sinemada Akımlar ve Kültürlerarası Psikoloji

Sinemada akımların ortaya çıkışına, tarihsel bağlama ve kültürlerarası psikolojiye dair konuşulacak. Zamana göre değişen hikâye anlatımının akımlar üzerinde nasıl bir etkisi olduğundan, ülke sinemalarının ve akımların sinema tarihinde nasıl bir yerde durduğundan bahsedilecek. Sinemada hem yönetmen hem de seyirci motivasyonları tarihsel bağlamla incelenecek. Filmlerin geçtiği döneme, toplum ve sinema ilişkisine dair konuşulacak. Alman Dışavurumculuğu, İtalyan Yeni Gerçekçiliği, Fransız Yeni Dalgası ve Çek Yeni Dalgası başlıkları altında filmler incelenecek. Filmlerdeki kahramanların konumlanışının, benliğin, karakterlerin psikolojik yapılarının bu akımlar içerisinde nasıl işlendiğine dair konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Das Cabinet des Dr. Caligari (Dr. Caligari’nin Muayenehanesi, 1920, yön. Robert Wiene)
– Roma, Città Aperta (Roma, Açık Şehir, 1945, yön. Roberto Rossellini)
– Le Bonheur (Mutluluk, 1965, yön. Agnès Varda)
– Sedmikrásky (Papatyalar, 1966, yön. Věra Chytilová)

3. Hafta: İmge

İmge kavramı üzerinden, sinemada imgenin işlevinden bahsedilecek. Sinema diline ve yönetmen bakışına imgenin nasıl etki ettiğine, imgenin biçimlendirdiği algı ve hikâye kurulurken toplumsal ve tarihsel bağlamda imgenin hangi konumda olduğuna dair konuşulacak. Karakter ve hikâye inşa ederken imge kavramının sinemanın anlatı araçlarına nasıl etki ettiğinden bahsedilecek.

İncelenecek filmler:
– Je, tu, il, elle (1974, yön. Chantal Akerman)
– Network (Şebeke, 1976, yön. Sidney Lumet)
– The Witch (2015, yön. Robert Eggers)

4. Hafta: Hikâye-Kahraman

Hikâyenin sinema dilinde nasıl oluştuğuna ve görsel dünyaya nasıl aktarıldığına dair konuşulacak. Yönetmenin film dünyasını nasıl tasarladığına, film dilinin ve sinemada anlamın nasıl oluşturulduğuna odaklanılacak. Kahramanların iç dünyasıyla hikâye arasında nasıl bir bağ olduğuna ve kahramanların nasıl sinemada hayat bulduğuna dair konuşulacak. Sinemada kahramanların işlevinden, hikâyede nasıl konumlandıklarından, kahraman özelliklerinden bahsedilerek, geçmişten bugüne kahraman mitinin nasıl değiştiği üzerine konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Revolutionary Road (Hayallerin Peşinde, 2008, yön. Sam Mendes)
– Phantom Thread (2017, yön. Paul Thomas Anderson)
– Portrait de la jeune fille en feu (Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi, 2019, yön. Céline Sciamma)

Not: Katılımcıların her hafta incelenecek filmleri atölye gününden önce izlemesi tavsiye edilir ancak zorunlu değildir.

yürütücüler

Ceren Boz, Marmara Üniversitesi Sinema Bölümü’nden mezun oldu. Çeşitli sinema dergilerinde yazıları yayınlandı. Şahika Tekand Studio Oyuncuları’nda oyunculuk üzerine çalıştı. Farklı disiplinler üzerine yerli ve yabancı birçok sanatçıyla eğitimlere katıldı. Sinema üzerine uzun süre eğitmenlik yaptı. Çeşitli oyunlarda oyunculuğun yanı sıra oyun yazarlığı yapmaktadır. 2015 yılında İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü’nde doktora programına kabul edilmiştir. Son oynadığı ve uyarlamasını da yaptığı, Murat Gülsoy’un aynı adlı romanından uyarlanan oyunu “Yalnızlar İçin Çok Özel Bir Hizmet” halen DasDas sahne bünyesinde sahnelenmeye devam etmektedir.

Sezen Sayınalp, Bahçeşehir Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden mezun olmasının ardından sinema yazarlığıyla ilgili çalışmalara ağırlık verdi. Sinema ve psikoloji içerikli çeşitli dergilerde yazıları yayınlandı. Sinema içerikli online yayınlarda da sinema yazarlığı yaptı. Arka Pencere, Sinema Se7en Mecmua ve Psikesinema’ya yazılarıyla katkı sağladı. Sinema ve psikoloji tutkusunun birleştiği kariyerine Bahçeşehir Üniversitesi’nde Sinema ve Televizyon yüksek lisans programı ile devam etti. 2019 yılında film eleştirmeni olarak başvurduğu 25. Saraybosna Film Festivali’nin Talent bölümüne seçildi. 2019 yılında SİYAD (Sinema Yazarları Derneği) üyesi oldu.

kayıt ve ödeme

• Katılım için herhangi bir ön koşul yoktur.
• 4 haftalık atölyenin toplam katılım bedeli 400 TL’dir.
• Kaydınızın gerçekleşmesi için “kayıt ol” butonuyla açılan formu eksiksiz doldurmanız gereklidir.
• Ödemeler kredi/banka kartıyla online olarak yapılabilir.
• Kredi kartları ile yapılan ödemeler 2-12 taksit arası taksitlendirilebilir.
• Atölyeye katılım kontenjanla sınırlıdır.