Sinema ve Psikoloji

400,00

29 Eylül-20 Ekim, 20.00-22.00 (4 Hafta)

Ceren Boz ve Sezen Sayınalp yürütücülüğünde düzenlenen Sinema ve Psikoloji Atölyesi, yeni konu başlıkları ve filmlerle yeniden Üretimhane’de.

29 Eylül’de başlayıp 20 Ekim’e kadar her hafta Çarşamba günü, 20.00-22.00 saatleri arasında Zoom üzerinden online olarak gerçekleşecek atölyede, seçilen 12 filmin okuması yapılacak. Atölyenin sonunda katılım sertifikası da verilecek.

Kategoriler: ,

Açıklama

Sinema tarihi ve sinema dilini oluşturan ögeler, seyircilerin filmleri yorumlamaları için önemli bir yol haritasıdır. Seyircinin filmlerin dünyasıyla kurduğu ilişki, kahramanın yolculuğu, görsel dünya, yaratılan anlam, yönetmenin bakış açısı ve yaratmak istediği algı, sinemayı seyirci olarak nasıl ele almamız gerektiğine dair bizlere ipucu verir. Tüm bunlardan yola çıkarak bu dört haftalık programda film karakterlerinin psikolojik yapılarına, filmlerde çizilen toplum ve birey portrelerine, cinsiyet rollerine, etik kavramına, kendini gerçekleştirme meselesine dair konuşup film okumaları yapacağız.

1. Hafta: Sinemada Karakterlerin ve Durumların Psikolojik Temelleri

Psikolojide gelişim dönemleri, benlik algısı, kişilik konuları üzerinden filmlerde karşımıza çıkan karakterler ve durumlar analiz edilecek. Psikolojinin karakterlerin yapıları üzerindeki etkileri tartışılacak. Kitle psikolojisinin gelişimi, sinema dilinde karşımıza çıkan örneklerle incelenerek ilgili filmlerle analiz edilecek. Oyuncu bakış açısıyla karakterlerle nasıl iletişim kurulduğuna dair konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Psycho (Sapık, 1960, yön. Alfred Hitchcock)
– A Woman Under Influence (Etki Altında Bir Kadın, 1974, yön. John Cassavetes)
– Swing Kids (1993, yön. Thomas Carter)

2. Hafta: Toplum, Kimlik, İlişkiler

Filmlerde çizilen toplum ve birey portreleriyle günümüz ilişkilerine ve iletişimin temellerine dair incelemeler yapılacak. Birey olma ve benlik inşası üzerine tartışılacak. Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve aile kurumu üzerinden filmler analiz edilecek. Sosyal psikolojide bahsi geçen grup dinamikleri üzerine ilgili filmlerle incelemeler yapılacak. Toplumsal baskılarla atanmış cinsiyet rollerine ilişkin topluma ve bireye dair tartışmalar yapılacak. Birey olmanın yükümlülükleriyle, kendini gerçekleştirmeyle ilgili konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Scener ur ett äktenskap (Bir Evlilikten Manzaralar, 1974, yön. Ingmar Bergman)
– Köksüz (2013, yön. Deniz Akçay Katıksız)
– Shiva Baby (Şiva Bebeği, 2020, yön. Emma Seligman)

3. Hafta: Sinemada Etiğe Dair

Etik kavramının sinemada karşılığı üzerine tartışılacak. Seyirciyi etik kavramı etrafında düşündüren senaryo yapıları üzerinden sinemada etik ögelerin ve anlatının nasıl şekillendiğine odaklanılacak. Filmlerin anlam dünyasına ilişkin yönetmenin film yapısını nasıl tasarladığı üzerine konuşulacak. Hikâye gelişiminin, zamanın ve film dilinin etik üzerindeki etkileri tartışılacak.

İncelenecek filmler:
– Frantz (2016, yön. François Ozon)
– The Square (Kare, 2017, yön. Ruben Östlund)
– High Life (2018, yön. Claire Denis)

4. Hafta: Perdeye Taşıma

Sinemada edebiyat ve sahne uyarlamalarının nasıl oluştuğundan bahsedilecek. Uyarlamaların ülkeden ülkeye nasıl değişiklik gösterdiğinden, yeniden çevrimlerin yere ve zamana bağlı işlevinden, hikâye gelişiminin nasıl yeniden kurgulandığından, yazılı metinden ya da sahneden perdeye aktarılırken ne gibi değişikliklerin görüldüğünden bahsedilecek. Karakterlerin psikolojik yapılarının görsel dünyada nasıl karşılık bulduğu, toplumsal yapının uyarlamalar üzerindeki etkilerinin nasıl olduğu tartışılacak.

İncelenecek filmler:
– Who’s Afraid of Virginia Woolf? (Kim Korkar Hain Kurttan?, 1966, yön. Mike Nichols)
– Anna Karenina (2012, yön. Joe Wright)
– Little Women (Küçük Kadınlar, 2019, yön. Greta Gerwig)

Not: Katılımcıların her hafta incelenecek filmleri atölye gününden önce izlemesi tavsiye edilir ancak zorunlu değildir.

yürütücüler

Ceren Boz, Marmara Üniversitesi Sinema Bölümü’nden mezun oldu. Çeşitli sinema dergilerinde yazıları yayınlandı. Şahika Tekand Studio Oyuncuları’nda oyunculuk üzerine çalıştı. Farklı disiplinler üzerine yerli ve yabancı birçok sanatçıyla eğitimlere katıldı. Sinema üzerine uzun süre eğitmenlik yaptı. Çeşitli oyunlarda oyunculuğun yanı sıra oyun yazarlığı yapmaktadır. 2015 yılında İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü’nde doktora programına kabul edilmiştir. Son oynadığı ve uyarlamasını da yaptığı, Murat Gülsoy’un aynı adlı romanından uyarlanan oyunu “Yalnızlar İçin Çok Özel Bir Hizmet” halen DasDas sahne bünyesinde sahnelenmeye devam etmektedir.

Sezen Sayınalp, Bahçeşehir Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden mezun olmasının ardından sinema yazarlığıyla ilgili çalışmalara ağırlık verdi. Sinema ve psikoloji içerikli çeşitli dergilerde yazıları yayınlandı. Sinema içerikli online yayınlarda da sinema yazarlığı yaptı. Arka Pencere, Sinema Se7en Mecmua ve Psikesinema’ya yazılarıyla katkı sağladı. Sinema ve psikoloji tutkusunun birleştiği kariyerine Bahçeşehir Üniversitesi’nde Sinema ve Televizyon yüksek lisans programı ile devam etti. 2019 yılında film eleştirmeni olarak başvurduğu 25. Saraybosna Film Festivali’nin Talent bölümüne seçildi. 2019 yılında SİYAD (Sinema Yazarları Derneği) üyesi oldu.

kayıt ve ödeme

• Katılım için herhangi bir ön koşul yoktur.
• 4 haftalık atölyenin toplam katılım bedeli 400 TL’dir.
• Kaydınızın gerçekleşmesi için “kayıt ol” butonuyla açılan formu eksiksiz doldurmanız gereklidir.
• Ödemeler kredi/banka kartıyla online olarak yapılabilir.
• Kredi kartları ile yapılan ödemeler 2-12 taksit arası taksitlendirilebilir.
• Atölyeye katılım kontenjanla sınırlıdır.