uretimhane-logo

Disiplinlerarası etkinlik ve ortak üretim alanı

Evliya Çelebi Mah.
Sadi Konuralp Cd. No:5/2
34430 Beyoğlu/İstanbul
bilgi@uretimhane.com.tr
+90 212 232 87 49

Sinema ve Psikoloji

300,00

20 Nisan-11 Mayıs, 20.00-22.00 (4 Hafta)

Ceren Boz ve Sezen Sayınalp yürütücülüğünde düzenlenen Sinema ve Psikoloji Atölyesi, 20 Nisan’da başlayıp 11 Mayıs’a kadar her hafta Salı günü, 20.00-22.00 saatleri arasında Zoom üzerinden online olarak gerçekleşecek.

Atölyede sinema dili, benlik algısı, mekân algısı, gerçeklik ve kurmaca, sinemanın psikolojiyle ve diğer disiplinlerle ilişkisi gibi konular üzerinden seçilen 12 filmin okuması yapılacak.

Kategoriler: ,

Açıklama

Sinema tarihi ve sinema dilini oluşturan ögeler, seyircilerin filmleri yorumlamaları için önemli bir yol haritasıdır. Seyircinin filmlerin dünyasıyla kurduğu ilişki, kahramanın yolculuğu, görsel dünya, yaratılan anlam, yönetmenin bakış açısı ve yaratmak istediği algı, sinemayı seyirci olarak nasıl ele almamız gerektiğine dair bizlere ipucu verir. Tüm bunlardan yola çıkarak bu dört haftalık programda sinemada anlamın nasıl oluştuğuna, mekân kullanımına, kolektif hafızaya, ilişkiler ve tabuya, anlatı araçlarına dair konuşup film okumaları yapacağız.

1. Hafta: Dönem ve Hikaye

Sinemanın hikâyeyi görsel dünyada nasıl biçimlendirdiğine dair konuşulacak. Sinema evreninden yönetmenin film dünyasını nasıl tasarladığına, sinemada anlamın nasıl oluşturulduğuna odaklanılacak. Karakterlerin iç dünyasının nasıl bir yapıyla işlediğinden bahsedilerek sinemada hem yönetmen hem de seyirci motivasyonları tarihsel bağlamla incelenecek. Filmlerin geçtiği döneme, toplumsal belleğe ve sinema tarihinde akımların oluşma sürecine odaklanılacak bu konu başlığında, toplum ve sinema ilişkisine ve kolektif hafızaya dair konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Roma città aperta (Roma, Açık Şehir, 1945, yön. Roberto Rosselini)
– Taxi Driver (Taksi Şoförü, 1977, yön. Martin Scorsese)
– Sans toit ni loi (Çatısız Kuralsız, 1985, yön. Agnès Varda)

2. Hafta: Tabular, Temsil, İletişim

Sinemada kadının temsili, ilişkiler, tabular üzerine incelemeler yapılacak. Sinemada LGBTİ+ temsili üzerine konuşulacak. Toplumda bireylere dayatılan roller ve sinemada karakterlerin kendilerine çizilen sınırları aşması üzerinde durulacak. Normların sinemada nasıl karşımıza çıktığı, filmlerden örneklerle anlatılırken iletişim ve ilişkiler üzerine tartışılacak.

İncelenecek filmler:
– Mujeres al borde de un ataque de nervios (Sinir Krizi Eşiğindeki Kadınlar, 1988, yön. Pedro Almodóvar)
– Una mujer fantástica (Muhteşem Kadın, 2017, yön. Sebastián Lelio)
– Marriage Story (2019, yön. Noah Baumbach)

3. Hafta: Mekân Kullanımı ve Sinemanın Anlatı Araçları

Sinemada mekân ve benliğe dair konuşulacak. Mekân kullanımının senaryo, karakter gelişimi ve izleyicilerin bakış açısı üzerindeki etkisine odaklanılacak. Mekân ve benlik ilişkisi üzerinden psikolojide benlik kavramı, mekânın benlik üzerindeki etkisi, sinemada mekânın işlevinin nasıl şekillendiği konuşulacak. Sinemanın anlatı araçlarından bahsedilerek sinema dilinin nasıl oluştuğuna dair örnekler verilecek.

İncelenecek filmler:
– Mon oncle (Dayım, 1958, yön. Jacques Tati)
– News from Home (Evden Haberler, 1977, yön. Chantal Akerman)
– Parasite (Parazit, 2019, yön. Bong Joon-ho)

4. Hafta: Etik ve Algı

Sinemada etik kavramının nasıl işlendiğine dair tartışılacak. Seyirciyi etik kavramı etrafında düşündüren hikâyeler üzerinden sinemada etik ögelerin ve anlatının nasıl şekillendiğine odaklanılacak. Filmlerin anlam dünyasına ilişkin yönetmenin film yapısını nasıl tasarladığı üzerine konuşulacak. Bununla birlikte sinemada zaman algısı üzerine konuşulacak. Sinema tarihinde kurgunun gelişiminden bahsedilerek sinemanın diline ve algının nasıl şekillendiğine yeniden bakılacak. Psikolojide algının ve hafızanın seyircinin sinema üzerine düşünme yöntemlerini nasıl şekillendirdiğine odaklanılacak.

İncelenecek filmler:
– Mulholland Dr. (Mulholland Çıkmazı, 2001, yön. David Lynch)
– Turist (2014, yön. Ruben Östlund)
– Forushande (Satıcı, 2016, yön. Asghar Farhadi)

Not: Katılımcıların her hafta incelenecek filmleri atölye gününden önce izlemesi tavsiye edilir ancak zorunlu değildir.

yürütücüler

Ceren Boz, Marmara Üniversitesi Sinema Bölümü’nden mezun oldu. Çeşitli sinema dergilerinde yazıları yayınlandı. Şahika Tekand Studio Oyuncuları’nda oyunculuk üzerine çalıştı. Farklı disiplinler üzerine yerli ve yabancı birçok sanatçıyla eğitimlere katıldı. Sinema üzerine uzun süre eğitmenlik yaptı. Çeşitli oyunlarda oyunculuğun yanı sıra oyun yazarlığı yapmaktadır. 2015 yılında İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü’nde doktora programına kabul edilmiştir. Son oynadığı ve uyarlamasını da yaptığı, Murat Gülsoy’un aynı adlı romanından uyarlanan oyunu “Yalnızlar İçin Çok Özel Bir Hizmet” halen DasDas sahne bünyesinde sahnelenmeye devam etmektedir.

Sezen Sayınalp, Bahçeşehir Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden mezun olmasının ardından sinema yazarlığıyla ilgili çalışmalara ağırlık verdi. Sinema ve psikoloji içerikli çeşitli dergilerde yazıları yayınlandı. Sinema içerikli online yayınlarda da sinema yazarlığı yaptı. Arka Pencere, Sinema Se7en Mecmua ve Psikesinema’ya yazılarıyla katkı sağladı. Sinema ve psikoloji tutkusunun birleştiği kariyerine Bahçeşehir Üniversitesi’nde Sinema ve Televizyon yüksek lisans programı ile devam etti. 2019 yılında film eleştirmeni olarak başvurduğu 25. Saraybosna Film Festivali’nin Talent bölümüne seçildi. 2019 yılında SİYAD (Sinema Yazarları Derneği) üyesi oldu.

kayıt ve ödeme

• Katılım için herhangi bir ön koşul yoktur.
• 4 haftalık atölyenin toplam katılım bedeli 300 TL’dir.
• Kaydınızın gerçekleşmesi için “kayıt ol” butonuyla açılan formu eksiksiz doldurmanız gereklidir.
• Ödemeler kredi/banka kartıyla online olarak veya havale/EFT yoluyla yapılabilir.
• Kredi kartıyla yapılan ödemelerde taksit imkânı vardır.
• Atölyeye katılım kontenjanla sınırlıdır.