uretimhane-logo

Disiplinlerarası etkinlik ve ortak üretim alanı

Evliya Çelebi Mah.
Sadi Konuralp Cd. No:5/2
34430 Beyoğlu/İstanbul
bilgi@uretimhane.com.tr
+90 212 232 87 49

Sinema ve Psikoloji

300,00

22 Haziran-13 Temmuz, 20.00-22.00 (4 Hafta)

Ceren Boz ve Sezen Sayınalp yürütücülüğünde düzenlenen Sinema ve Psikoloji Atölyesi, yeni konu başlıkları ve filmlerle yeniden Üretimhane’de.

22 Haziran’da başlayıp 13 Temmuz’a kadar her hafta Salı günü, 20.00-22.00 saatleri arasında Zoom üzerinden online olarak gerçekleşecek atölyede seçilen 13 filmin okuması yapılacak. Atölyenin sonunda katılım sertifikası da verilecek.

Kategoriler: ,

Açıklama

Sinema tarihi ve sinema dilini oluşturan ögeler, seyircilerin filmleri yorumlamaları için önemli bir yol haritasıdır. Seyircinin filmlerin dünyasıyla kurduğu ilişki, kahramanın yolculuğu, görsel dünya, yaratılan anlam, yönetmenin bakış açısı ve yaratmak istediği algı, sinemayı seyirci olarak nasıl ele almamız gerektiğine dair bizlere ipucu verir. Tüm bunlardan yola çıkarak bu dört haftalık programda sinemada anlamın nasıl oluştuğuna, toplum ve sinema ilişkisine, film karakterlerinin psikolojik yapılarına, kahraman mitine ve imge kavramına dair konuşup film okumaları yapacağız.

1. Hafta: Sinemada Türler

Sinemada tür kavramının ne olduğu, hangi türlerin ve hangi alt türlerin sinema tarihinde görüldüğü incelenecek. Türlerin tarihinden, biçimsel özelliklerinden, sinema diline etki ettikleri algıdan bahsedilecek. Sinemanın hikâye anlatma meselesine dair konuşulacak. Filmlerin türlerle birlikte nasıl bir öyküleme gerçekleştirdiği, sinemada türlerin hikâye oluşumunu nasıl biçimlendirdiği üzerine konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Shaun of the Dead (Zombilerin Şafağı, 2004, yön. Edgar Wright)
– A Girl Walks Home Alone at Night (Gece Yarısı Sokakta Tek Başına Bir Kız, 2014, yön. Ana Lily Amirpour)
– Hedwig and the Angry Inch (Hedwig ve Kızgın Çıkıntısı, 2001, yön. John Cameron Mitchell)

2. Hafta: Sinemada Akımlar

Sinemada akımların ortaya çıkışına, tarihsel bağlama ve özelliklerine dair konuşulacak. Zamana göre değişen hikâye anlatımının akımlar üzerinde nasıl bir etkisi olduğundan, ülke sinemalarının ve akımların sinema tarihinde nasıl bir yerde durduğundan bahsedilecek. Sinemada hem yönetmen hem de seyirci motivasyonları tarihsel bağlamla incelenecek. Filmlerin geçtiği döneme, toplum ve sinema ilişkisine dair konuşulacak. Alman Dışavurumculuğu, İtalyan Yeni Gerçekçiliği, Fransız Yeni Dalgası ve Çek Yeni Dalgası başlıkları altında filmler incelenecek. Filmlerdeki kahramanların konumlanışının, benliğin, karakterlerin psikolojik yapılarının bu akımlar içerisinde nasıl işlendiğine dair konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Das Cabinet des Dr. Caligari (Dr. Caligari’nin Muayenehanesi, 1920, yön. Robert Wiene)
– Ladri di biciclette (Bisiklet Hırsızları, 1948, yön. Vittorio De Sica)
– La Pointe-Courte (Paralel Yaşamlar, 1955, yön. Agnès Varda)
– Sedmikrásky (Papatyalar, 1966, yön. Věra Chytilová)

3. Hafta: İmge Kavramı

İmge kavramı üzerinden, sinemada imgenin işlevinden bahsedilecek. Sinema diline ve yönetmen bakışına imgenin nasıl etki ettiği, imgenin biçimlendirdiği algı ve hikâye kurulurken toplumsal ve tarihsel bağlamda imgenin hangi konumda olduğuna dair konuşulacak. Karakter ve hikâye inşa ederken imge kavramının sinemanın anlatı araçlarına nasıl etki ettiğinden bahsedilecek.

İncelenecek filmler:
– The Birds (Kuşlar, 1963, yön. Alfred Hitchcock)
– Dönüş (1972, yön. Türkan Şoray)
– Network (Şebeke, 1976, yön. Sidney Lumet)

4. Hafta: Hikaye-Kahraman

Hikâyenin sinema dilinde nasıl oluştuğuna ve görsel dünyaya nasıl aktarıldığına dair konuşulacak. Yönetmenin film dünyasını nasıl tasarladığına, film dilinin ve sinemada anlamın nasıl oluşturulduğuna odaklanılacak. Kahramanların iç dünyasıyla hikâye arasında nasıl bir bağ olduğu ve kahramanların sinemada nasıl hayat bulduğuna dair konuşulacak. Sinemada kahramanların işlevinden, hikâyede nasıl konumlandıklarından, kahraman özelliklerinden bahsedilerek, geçmişten bugüne kahraman mitinin nasıl değiştiği üzerine konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975, yön. Chantal Akerman)
– Revolutionary Road (Hayallerin Peşinde, 2008, yön. Sam Mendes)
– Portrait de la jeune fille en feu (Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi, 2019, yön. Céline Sciamma)

Not: Katılımcıların her hafta incelenecek filmleri atölye gününden önce izlemesi tavsiye edilir ancak zorunlu değildir.

yürütücüler

Ceren Boz, Marmara Üniversitesi Sinema Bölümü’nden mezun oldu. Çeşitli sinema dergilerinde yazıları yayınlandı. Şahika Tekand Studio Oyuncuları’nda oyunculuk üzerine çalıştı. Farklı disiplinler üzerine yerli ve yabancı birçok sanatçıyla eğitimlere katıldı. Sinema üzerine uzun süre eğitmenlik yaptı. Çeşitli oyunlarda oyunculuğun yanı sıra oyun yazarlığı yapmaktadır. 2015 yılında İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü’nde doktora programına kabul edilmiştir. Son oynadığı ve uyarlamasını da yaptığı, Murat Gülsoy’un aynı adlı romanından uyarlanan oyunu “Yalnızlar İçin Çok Özel Bir Hizmet” halen DasDas sahne bünyesinde sahnelenmeye devam etmektedir.

Sezen Sayınalp, Bahçeşehir Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden mezun olmasının ardından sinema yazarlığıyla ilgili çalışmalara ağırlık verdi. Sinema ve psikoloji içerikli çeşitli dergilerde yazıları yayınlandı. Sinema içerikli online yayınlarda da sinema yazarlığı yaptı. Arka Pencere, Sinema Se7en Mecmua ve Psikesinema’ya yazılarıyla katkı sağladı. Sinema ve psikoloji tutkusunun birleştiği kariyerine Bahçeşehir Üniversitesi’nde Sinema ve Televizyon yüksek lisans programı ile devam etti. 2019 yılında film eleştirmeni olarak başvurduğu 25. Saraybosna Film Festivali’nin Talent bölümüne seçildi. 2019 yılında SİYAD (Sinema Yazarları Derneği) üyesi oldu.

kayıt ve ödeme

• Katılım için herhangi bir ön koşul yoktur.
• 4 haftalık atölyenin toplam katılım bedeli 300 TL’dir.
• Kaydınızın gerçekleşmesi için “kayıt ol” butonuyla açılan formu eksiksiz doldurmanız gereklidir.
• Ödemeler kredi/banka kartıyla online olarak veya havale/EFT yoluyla yapılabilir.
• Kredi kartıyla yapılan ödemelerde taksit imkânı vardır.
• Atölyeye katılım kontenjanla sınırlıdır.