Sinema ve Psikoloji

600,00

11 Mayıs-1 Haziran, 20.00-22.00 (4 Hafta)

Ceren Boz ve Sezen Sayınalp yürütücülüğünde düzenlenen Sinema ve Psikoloji Atölyesi, yeni konu başlıkları ve filmlerle yeniden Üretimhane’de.

11 Mayıs’ta başlayıp 1 Haziran’a kadar her hafta Çarşamba günü, 20.00-22.00 saatleri arasında Zoom üzerinden online olarak gerçekleşecek atölyede, seçilen 12 filmin okuması yapılacak. Atölyenin sonunda katılım sertifikası da verilecek.

Kayıtlara kapalı

Kategoriler: ,

Açıklama

Sinema tarihi ve sinema dilini oluşturan ögeler, seyircilerin filmleri yorumlamaları için önemli bir yol haritasıdır. Seyircinin filmlerin dünyasıyla kurduğu ilişki, kahramanın yolculuğu, görsel dünya, yaratılan anlam, yönetmenin bakış açısı ve yaratmak istediği algı, sinemayı seyirci olarak nasıl ele almamız gerektiğine dair bizlere ipucu verir. Tüm bunlardan yola çıkarak bu dört haftalık programda varoluşçuluk kavramına, karakterin hikâyeyle ilişkisine, sinemada akımlara ve sosyal psikolojiyle etkileşimlerine, karakter yapısına, benlik ve aidiyet algısına dair konuşup film okumaları yapacağız.

1. Hafta: Varoluşçuluk ve Karakterin Hikâyeyle İlişkisi

Varoluşçuluk kavramının sinemada ele alınış biçimi üzerine konuşulacak. Karakterin hikâyeyle kurduğu ilişkiden, karakterin perdedeki konumundan, sinemadaki imgenin izleyici tarafında nasıl okunduğundan ve gelenekselin ötesinde bakış açıları geliştirmekten, queer okumalardan bahsedilecek.

İncelenecek filmler:
– Only Lovers Left Alive (Sadece Aşıklar Hayatta Kalır, 2013, yön. Jim Jarmusch)
– Tomboy (Erkek Fatma, 2011, yön. Céline Sciamma)
– En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (İnsanları Seyreden Güvercin, 2014, yön. Roy Andersson)

2. Hafta: Sinemada Akımlar ve Sosyal Psikolojiyle Etkileşimleri

Sinema tarihinde akımların nasıl ortaya çıktığına dair konuşulacak. Filmlerin temalarının, ortaya çıktıkları coğrafyanın ve dönemlerin toplumla ilişkisi, sosyal biliş ve sosyal algıyla kurdukları ilişkiden söz edilecek. Şiirsel Gerçekçilik, Free Cinema ve Kitchen Sink Realism üzerine konuşulacak.

İncelenecek filmler:
– Le Quai Des Brumes (Sisler Rıhtımı, 1938, yön. Marcel Carné)
– Saturday Night and Sunday Morning (Gece Olacak, 1960, yön. Karel Reisz)
– If…. (Eğer…., 1968, yön. Lindsay Anderson)

3. Hafta: Sinemada Türlerin Yeniden Ele Alınışı

Türlerin sinema tarihi içinde kendi konvansiyonlarını nasıl kırdıklarından bahsedilecek. Western, korku ve müzikal türleri incelenecek. Türlerin ortaya koydukları ikonografinin, imgelerinin ve kuralların nasıl yeniden ele alınabildiğine dair konuşulacak. Bunun izleyici algısıyla ilişkisi üzerine tartışılacak.

İncelenecek filmler:
– The Power of the Dog (2021, yön. Jane Campion)
– Get Out (Kapan, 2017, yön. Jordan Peele)
– Moulin Rouge! (Kırmızı Değirmen, 2001, yön. Baz Luhrmann)

4. Hafta: Türkiye Sinemasında Karakter Yapısı, Benlik ve Aidiyet Algısı

Türkiye sinemasında 80’ler, 90’lar, 2000’ler ve 2010’lara dair çizilen karakter yapılarından ve bu dönemlerin hikâyelerinin nasıl biçimlendiğinden bahsedilecek. Benlikten, sosyal algıdan ve tutumlardan bahsedilecek. Bu kavramların sosyal hayata etkisinden, dönemle kurduğu ilişkiden ve sinemadaki yansımalarından söz edilecek.

İncelenecek filmler:
– Teyzem (1986, yön. Halit Refiğ)
– Bulutları Beklerken (2003, dir. Yeşim Ustaoğlu)
– Zerre (2012, yön. Erdem Tepegöz)

Not: Katılımcıların her hafta incelenecek filmleri atölye gününden önce izlemesi tavsiye edilir ancak zorunlu değildir.

yürütücüler

Ceren Boz, Marmara Üniversitesi Sinema Bölümü’nden mezun oldu. Çeşitli sinema dergilerinde yazıları yayınlandı. Şahika Tekand Studio Oyuncuları’nda oyunculuk üzerine çalıştı. Farklı disiplinler üzerine yerli ve yabancı birçok sanatçıyla eğitimlere katıldı. Sinema üzerine uzun süre eğitmenlik yaptı. Çeşitli oyunlarda oyunculuğun yanı sıra oyun yazarlığı yapmaktadır. 2015 yılında İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü’nde doktora programına kabul edilmiştir. Son oynadığı ve uyarlamasını da yaptığı, Murat Gülsoy’un aynı adlı romanından uyarlanan oyunu “Yalnızlar İçin Çok Özel Bir Hizmet” halen DasDas sahne bünyesinde sahnelenmeye devam etmektedir.

Sezen Sayınalp, Bahçeşehir Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden mezun olmasının ardından sinema yazarlığıyla ilgili çalışmalara ağırlık verdi. Sinema ve psikoloji içerikli çeşitli dergilerde yazıları yayınlandı. Sinema içerikli online yayınlarda da sinema yazarlığı yaptı. Arka Pencere, Sinema Se7en Mecmua ve Psikesinema’ya yazılarıyla katkı sağladı. Sinema ve psikoloji tutkusunun birleştiği kariyerine Bahçeşehir Üniversitesi’nde Sinema ve Televizyon yüksek lisans programı ile devam etti. 2019 yılında film eleştirmeni olarak başvurduğu 25. Saraybosna Film Festivali’nin Talent bölümüne seçildi. 2019 yılında SİYAD (Sinema Yazarları Derneği) üyesi oldu.

kayıt ve ödeme

• Katılım için herhangi bir ön koşul yoktur.
• 4 haftalık atölyenin toplam katılım bedeli 600 TL’dir.
• Kaydınızın gerçekleşmesi için “kayıt ol” butonuyla açılan formu eksiksiz doldurmanız gereklidir.
• Ödemeler banka kartı ve kredi kartı ile yapılabilir.
• Atölyeye katılım kontenjanla sınırlıdır.