uretimhane-logo

Öğrenmeyi, düşünmeyi, üretmeyi, paylaşmayı seven insanların evi.

Katip Mustafa Çelebi Mah.
Küçük Parmakkapı Sk. No:15/4
34433 Beyoğlu/İstanbul
bilgi@uretimhane.com.tr
+90 212 232 87 49

Psikanaliz ve Edebiyat

350,00 + KDV

4-25 Ekim, 19.30-21.30

 

Hem yazarlık hem de akademik yaşantısında odağına psikoloji ve edebiyat kesişimini alan Nihan Kaya, “Psikanaliz ve Edebiyat” başlıklı atölye ile Üretimhane’ye davet edildi. Dört oturumluk bu atölye, sanatı ve edebiyatı Freudyen, Jungçu, Lacancı ve başka birçok teorinin perspektifinde ele alan farklı yaklaşımları tartışacak.

Kayıtlara kapalı

Kategoriler: , ,

Açıklama

İnsanları yorumlarken, aslında hep kendimizi anlatırız. Peki ya bir sanat eserini, bir edebiyat metnini yorumlarken? Yorumumuzun ne kadarı kendimizle, ne kadarı eserin kendisiyle ilgilidir? Eserin objektif bir değerlendirmesi mümkün olabilir mi? Bir metni okumanın daha “profesyonel” bir yolundan söz edilebilir mi? “Edebiyattan anlamak” nasıl bir anlama gelebilir? “Edebiyattan anlayan” kimse, “edebiyattan anlamayan” kimseye kıyasla neyi bilmekte, neyi daha farklı görmektedir?

Sanatsal enerji nedir? Jung’un ve Freud’un enerjiye bakışları nasıl benzer, nasıl ayrılır?

En sağlıklı içgüdümüz yaratıcı içgüdümüzdür ve bu içgüdünün kendisine has bir enerjisi vardır. Yaratıcı içgüdümüzün enerjisini eyleme dönüştürdüğümüz, yani kendimizi gerçekleştirdiğimiz oranda mutlu oluruz. Yaratıcı içgüdümüz sürekli kendisini gerçekleştirmek istediği halde, dünya onu dört yandan bastırır. Biz de yaratıcılığımızı bastırmaya alışırız. Fakat enerji hiçbir zaman yok olmadığı gibi, yaratıcı enerji de hiçbir zaman kaybolmaz, sadece bastırılır. Bu enerjinin doğası nasıldır, bastırılmış yaratıcı enerjimizi yeniden açığa çıkarmak ve onunla bağ kurmak nasıl mümkün olur?

1. Oturum: 4 Ekim Cuma – 19.30-21.30

Jung Psikolojisi’nin temel ilkeleri nelerdir? Jung’un ve Freud’un sanata bakış açısındaki farklar nelerdir?

Atölyenin adını neden “Psikanaliz ve Edebiyat” koymuş olabiliriz? Edebiyat ve psikanalizin kesişim kümesi nedir?

Edebiyatçılar neden iyi birer psikolog? Edebiyat okumak, bizi neden ve nasıl daha iyi bir “psikolog” haline getirebilir? “Psikoloji” nedir; “psikanaliz” nedir?

Edebiyatçıların psikolojiye yaklaşımları ve psikoloji teorisyenlerinin edebiyata yaklaşımları arasında nasıl bir ilişkiden söz edilebilir?

2. Oturum: 11 Ekim Cuma – 19.30-21.30

Sanatın pratiği, sanatın teorisinden ayrılamaz. Her roman, bir romanın nasıl olması gerektiği düşüncesinin somut ifadesidir. Ama nasıl?

Bir roman yazarı, aynı zamanda bir roman teorisyeni olduğuna göre, roman yazmanın ve roman okumanın ve edebiyat üzerine düşünmenin psikoloji bilimi ile nasıl bir ilgisi olabilir?

Bir sanat eseri üretmenin ne kadarı ilham, ne kadarı disiplindir? Araştırmalar, yaratıcılık süreci ile ilgili bize neler söylemektedirler? Yaratıcı insanların ortak özellikleri nelerdir?

Çocuk arketipi neden yaratıcılığı temsil eder? Bu arketiple nasıl daha güçlü bağlar kurabiliriz?

Bilinç, bilinçaltı ve bilinçdışı kavramlarının sanatsal yaratıcılıkla ilgili olarak sıklıkla yanlış kullanılmasının ne gibi nedenlerinden söz edebiliriz? Arketiplerin sanatta açığa çıkmasına dair iddiaları nasıl yorumlayabiliriz?

3. Oturum: 18 Ekim Cuma – 19.30-21.30

Psikiyatristler ve psikologlar, sanatçılar ve sanat eserlerine dair iddialarında nasıl verileri baz almışlardır?

Yazarı eserinden ayırt etmek mümkün müdür? Okuru okuduğu eserden ayırt etmek mümkün müdür? İddia edildiği gibi, “yazarın psikolojisi” ve “okurun psikolojisi”nden bağımsız bir “metin psikolojisi”nden söz edilebilir mi? Eğer bu mümkünse ve biz de psikolog değilsek, objektif bir “metin psikolojisi”ni nasıl çözümleyeceğiz? Bir psikolog/psikoterapist/psikanalist, analiz ettiği danışanını kendi kişisel yargılarından bağımsız değerlendirebilir mi?

Daha iyi bir psikolog ve daha iyi bir okur olmak, ne demek?

Sanat, mutluluk mu getirir, mutsuzluk mu? Sanat bir iyileşme biçimi olabilir mi? Bu alandaki iddialar nelerdir?

4. Oturum: 25 Ekim Cuma – 19.30-21.30

Bu oturumda katılımcılara, Katherine Mansfield’in “Bebek Evi” (The Doll’s House) öyküsünün Türkçe çevirisi önceden temin edilecek. Bu öykü üzerinden, psikanalitik edebiyat kuramının metne nasıl uygulanabileceğini inceleyeceğiz. İlk 3 oturumda soyut olarak incelediğimiz fikirler ve kavramlar bu oturumda örnekler üzerinden uygulamalı olarak gösterilecek.

yürütücü

Nihan Kaya, Boğaziçi Üniversitesi İngiliz Edebiyatı mezunu. İngiltere’de University of Essex, Centre for Psychoanalytic Studies’te Psikanaliz üzerine yüksek lisans yaptı. King’s College London’da Karşılaştırmalı Edebiyat bölümünde yazdığı doktora tezi, sanatsal yaratıcılığı Jung açısından inceliyordu. 2005’ten bu yana, edebiyat ve psikoloji alanlarında Avrupa ve Amerika’nın değişik yerlerinde konferans tebliğleri sundu, konuşmalar yaptı. Türkçede psikoloji içerikli romanlar, İngilizcede sanat ve edebiyat konulu psikoloji metinleri yayınladı. Çatı Katı kitabı Türkiye Yazarlar Birliği ödülü aldı. Routledge Yayınlarından çıkan Dreaming the Myth Onwards: Revisioning Jungian Therapy and Thought (2008) ve The Blazing Sublime: Thresholds and Pathways between Jung and Lacan (2019) kitaplarının ortak yazarlarından. MEF Üniversitesi Psikoloji bölümünde ders veriyor.

Romanları: Kırgınlık (2017), Kar ve İnci (2016), Disparöni (2008), Buğu (2006), Gizli Özne (2003). Öykü kitapları: Ama Sizden Değilim (2012), Çatı Katı (2004). İnceleme kitapları: Yazma Cesareti (2013), Fildişi Kuyu (2011) Diğer Kitapları: İyi Toplum Yoktur (2019), İyi Aile Yoktur (2018)

kayıt ve ödeme

Atölyenin katılım bedeli 350 TL+KDV’dir. Kaydınızın gerçekleşmesi için, kontenjan dolmadığı müddetçe 30 Eylül’e kadar “kayıt ol” butonuyla açılan sayfa üzerinden kredi kartıyla veya banka havalesi/EFT (%10 indirim) ile ödeme yapabilirsiniz.