Açıklama
Çocuklar İçin Felsefe Nedir?
Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children), Amerikalı filozof Matthew Lipman’ın çalışmaları çerçevesinde ortaya çıkmış bir pedagojik yöntemdir. Lipman, 1960’lı yıllarda hem kendi öğrencilerinin düşünme ve öğrenmeye dair sorunlarını hem de toplumdaki tartışma kültürünün zayıflığını fark etmiş ve bunun üzerine Soruşturan Topluluk Modeli’ni (Community of Inquiry Model) eğitim ortamına uyarlamıştır. Soruşturan Topluluk Modeli’ne göre sınıf ortamı, katılımcıların bilgiyi biçimlendirdiği, soruşturduğu, süzgeçten geçirdiği bir topluluk olarak düşünülür. Bu yüzden Çocuklar İçin Felsefe, didaktik bir öğretim metodu değildir. Oturumlar bilgiyi ‘aktaran’ bir öğretmen tarafından değil, çocukları düşünmeye, konuşmaya ve soruşturmaya teşvik eden bir ‘kolaylaştırıcı’ tarafından yürütülür. Oturum sonunda ortaya çıkan bilgi ve kavrayış, eğitmenin değil çocukların aktif katılımının ürünüdür. P4C pedagojisi şu an 60’a yakın ülkede uygulanmaktadır. UNESCO ve Education Endowment Foundation gibi köklü kurumlar, P4C konusunda araştırmalar ve raporlar yayınlamaktadır.
Kazanımları Nelerdir?
Çocuklar İçin Felsefe oturumlarında çocuklar felsefe tarihinden filozofların düşüncelerini öğrenmezler. Çocuklar, felsefi bir problemi tetikleyen bir uyaran (hikaye, fotoğraf, düşünce deneyi, video, nesne, vb.) etrafında bir araya gelirler. Topluluğun ortaya çıkardığı sorular etrafında cevaplar aranır, topluluk soruşturmaya, düşünmeye ve felsefe yapmaya yönlendirilir.
Çocuklar İçin Felsefe’nin çocukların bilişsel, sosyal ve duygusal gelişimlerine olumlu katkı sağladığı çeşitli bilimsel araştırmalarla ortaya konmuştur. Bu pedagoji, öncelikle çocukların düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sunar. Çocukların akıl yürütme, kavram oluşturma, bağıntı kurma, varsayımsal düşünme, soyutlama becerileri geliştirir. İkinci olarak, çocukların iletişim becerilerini geliştirir. Başkalarını derinden dinleme ve kendilerini ifade etmelerine yardımcı olur. Üçüncü olarak, çocukların duygu gelişimlerine etki eder. Çocuklar eleştiriyi kişiselleştirmemeyi, fikirlerini cesurca ifade etmeyi öğrenir. Durham Üniversitesi’nin yürüttüğü bir araştırmada P4C’yi sürekli uygulayan sınıflarda çocukların sabır, kendine güven ve öz saygıları geliştiği gözlemlenmiştir.
Program İçerikleri: